Tips för att synas på bättre positioner hos Google

Publicerad:
2022-11-28

Skrivet av:
Malin S.

Tips för att synas på bättre positioner hos Google

Google är världens största sökmotor och står idag för över 90% av världens alla sökningar på Internet. Genom att aktivt jobba för att synas högt upp i Googles sökresultat kan du få din verksamhet att verkligen blomstra då över 80% av alla köpbeslut, oavsett om det är köp av produkter eller tjänster, startar med en sökning på Google.

Vi har samlat några korta tips som kan förbättra din webbplats synlighet på höga positioner i sökresultaten hos Google. Observera att det tar mellan 3-12 månader för att börja få effekt av den sökmotoroptimering du genomför så är du ute efter snabbare resultat finns det andra vägar att gå, till exempel med annonsering via Google Ads.

Snabba upp din webbplats

Laddningstiden av webbplatsen, alltså den tid det tar från att din sida efterfrågas till att den visas i webbläsaren, påverkar din sökranking. Runt 1 sekund rekommenderar Google att sidladdningen bör ta och absolut inte överstiga mer än 3 sekunder. Det kan vara justeringar av stora och tunga filer, felaktig kod eller andra serverrelaterade åtgärder som behövs för att snabba upp dina laddtider.

Optimera ditt bildmaterial

Sträva efter att alltid ha rätt anpassade bilder för olika placeringar på din sida. Spara därför dina bilder i rätt storlek och format innan du laddar upp dem till din webbplats. Filstorleken bör inte överstiga 200kb/bild oavsett storlek på bilden. Stora och tunga bilder påverkar bland annat laddningstiden och fel format kan skapa onödigt stora filer. Se även till att döpa dina bilder till vad de föreställer och ha gärna med ett relevant sökord, för det sammanhang de ska finnas med, i bildnamnet.

Läs mer om bildhantering för webben i vårt tidigare blogginlägg

Responsiv design för mobiler

Fler och fler använder idag sina mobiler till att surfa på internet, vilket även fått Google att köra mobile first indexering. Är din sida väl anpassad för att fungera på mobila enheter kommer du vinna mycket i sökranking automatiskt.

Vikten av användarvänlighet

Det är ditt innehåll tillsammans med dess tekniska inställningar som kommer ge dig framgång hos Google. Tydlighet när det kommer till ditt material är A och O för din ranking. Se därför till att ha rätt formaterade rubriker och texter. Försök att ha det viktigaste du vill förmedla så högt upp som möjligt på dina sidor. Gör informationen lättläst genom att strukturera upp innehållet på ett bra sätt genom att dela av med bilder, videos eller annat innehåll som förstärker ditt budskap.

Sökord & rätt innehåll

Försök att hitta ett primärt sökord för varje sida, som du sedan ska ha med din huvudrubrik, H1, samt i sidans metadata. Håll en bra balans mellan att ha relevant innehåll och att överfylla dina sidor med information. Textinnehållet på en sida bör ligga nånstans mellan 600-2 500 ord och få gärna in ditt primära sökord och eventuella synonymer även i dina texter. Men du bör undvika att använda samma sökord och textinformation på flera sidor då Google inte uppskattar duplicerat material. Försök även att döpa dina olika sidor så att dina URL-länkar innehåller eventuella sökord för varje sida på din webbplats.

Du kan läsa mer om att skriva för webben i vårt tidigare blogginlägg.

Google My Business profiler syns till höger i Googles sökresultat

Använd Googles verktyg

Google har flera gratisverktyg som kan hjälpa dig att både synas men även visa statistik över dina sökresultat på Google. Med Google My Business får du en gratis företagsprofil som visas vid sökningar relaterade till ditt företagsnamn och i vissa fall din verksamhet. Genom att ta kontroll över din profil kan du bland annat administrera dina öppettider och svara på recensioner från kunder. Med en koppling till Google Search Console kan du se statistik och status över din organiska söktrafik samt ta del av utökad statistik via Google Analytics.

Hantera Cookies & GDPR

En korrekt hantering av GDPR och Cookies på din webbplats kan påverka din ranking positivt. Framförallt om flera likartade webbplatser konkurrerar med varandra så kan det vara en korrekt Cookiehantering som fäller avgörandet för vilken av webbplatserna som visas högst upp eller inte i sökresultatet.

Läs mer om Cookies på webben i våra tidigare blogginlägg

Metadata som syns på Google

Det är varje webbsidas metatitel och metabeskrivning som oftast syns i sökresultatet på Google. Därför kan man säga att de är några av de viktigaste elementen för att få potentiella besökare att välja just ditt sökresultat för att klicka sig vidare. Försök därför att få med dina valda sökord i både metatitel och metabeskrivning för varje sida för att öka chansen att synas vid relevanta sökningar. Kombinera sökordet med vad just du kan erbjuda och tala om orsaker till varför man ska välja att klicka sig in till din webbplats. Metatiteln bör inte överskrida 60 tecken och metabeskrivningen bör bestå av omkring 155 tecken för att visas optimalt.

Läs mer om Metatitlar i vår tidigare blogginlägg

Det finns massor av fler bra tips och tricks för att öka sin synlighet och bli framgångsrik på Google. Du kan hitta många fler bland våra tidigare blogginlägg. Effekterna blir kanske inte direkta men alla åtgärder man gör för att sökmotoroptimera sin webbplats är en investering i ett längre perspektiv för att gynna din digitala närvaro. Gör det enklare för både Google och dina besökare att hitta dig på Internet, det vinner du på i längden!

 

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp