Titta på dina Metatitlar – Google och andra gör det!

Publicerad:
2019-09-06

Skrivet av:
Malin S.

Titta på dina Metatitlar – Google och andra gör det!

En snabb åtgärd inom Sökmotoroptimering du enkelt kan göra själv är att titta igenom dina Metatitlar. Följ sedan våra korta tips för att rankas bättre hos Google samt ge dina besökare ett mer informativt första intryck i sökresultaten.

Vad är en Metatitel?

Metatiteln kan man säga är själva namnet på dina olika webbsidor. Det är den som syns högst upp i flikarna eller på fönstret, beroende på vilken webbläsare du använder dig av.
Det är din Metatitel som syns som den blå rubriklänken i sökresultatet hos Google. När någon söker efter dig eller ord relaterade till din verksamhet är det Metatiteln som är ditt ansikte utåt. 
Metatiteln har därför ett stort ansvar att tala om för både Google och dina besökare vad din webbplats innehåller och vilka tjänster, produkter och värde du kan erbjuda på din webbplats.

Påverka din sökranking hos Google

Metatitlar har en stor rankinginverkan hos Google och de kan ofta vara helt avgörande för vilka placeringar du syns på i sökresultaten. Bra Metatitlar som på ett kortfattat och unikt sätt talar om vad du erbjuder på din webbplats uppskattas och rankas i allmänhet högt hos Google.

Följ våra korta tips till bättre Metatitlar

1. Börja med att bestäm vilka sökfraser som är viktiga för dig att synas på.

Fundera ut vilka sökfraser som bör ge dig mest relevant trafik till din webbplats. De bör ha koppling till din webbplats och dina produkter eller tjänster. De sökfraser du väljer ska du sedan försöka placera så tidigt som möjligt i dina Metatitlar. Ju längre bak i Metatiteln sökfraserna ligger ju större chans är det att de kanske inte visas och påverkar din ranking negativt.

Vi tänker oss att vi ska skapa Metatitlar åt en lunchrestaurang i Jönköping som serverar husmanskost så väljer vi lunchrestaurang, husmanskost, lunch som viktiga sökord.

2. Skriv kortfattade Metatitlar.

Du har 65 tecken på dig att skriva en engagerade och säljande Metatitel som sticker ut från övriga sökresultat hos Google. Tänk på att merparten av alla som söker på Google har en fråga så försök att vara det bästa svaret på möjliga frågor och framhäv dina främsta fördelar. Försök att så specifik som möjligt för att redan i din rubrik tala om vad du erbjuder.


Några förslag på Metatitel till startsidan utifrån valda sökord: ”Lunchrestaurang i Jönköping”, ” Husmanskost – Äta Lunch i Jönköping”, ”Lunch i Jönköping –  Hemlagad Husmanskost”

3. Ha unika Metatitlar på alla webbsidor

Varje webbsida bör ha en unik Metatitel som beskriver just den sidans innehåll. Genom att duplicera samma Metatitel med samma sökfraser på flera sidor riskerar du att konkurrera med dig själv och att ”fel” sida visas ut i sökresultaten.

Vår restaurang har 4 sidor på sin webbplats så vi lägger till Metatitlar för resterande sidor som talar om varje sidas funktion. ”Veckans Lunchmeny för vår Husmanskost”, ”Boka Lunchlådor för utkörning”, ”Kontakta oss på Lunchrestaurangen i Jönköping”.

4. Undvik ditt företagsnamn i Metatiteln

Om du inte heter Coca-Cola, Apple eller något annat man ofta söker efter namnet på behöver du inte lägga till dit Företagsnamn i Metatiteln. Din webbplatsadress syns alltid direkt under Metatiteln för den som verkligen är ute efter just dig så fokusera istället på att berätta vad du gör och vad dina sidor innehåller än vad du heter i dina Metatitlar.

5. Lägg till dina valda sökfraser på din webbsida.

Google handlar mycket om relevans så därför är det bra att även se över din textinformation på dina sidor och lägga till de sökfraser och sökord du vill synas på i dina texter på webbplatsen.

6. Jämför med dina konkurrenter

Sök på Google med de fraser och ord du själv vill synas på. Ett tips är att ha din webbläsare i inkognitoläge när du söker. Titta på de sökresultaten som syns högt upp och jämför med hur dina egna ser ut. Genom att titta på dina konkurrenter kan du kan få mycket tips hur du själv kan bli bättre!

Vill du ha hjälp med sökmotoroptimering har vi fördelaktiga SEO-paket som passar alla.
Hör av dig om du vill veta mer!

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp