Vad är nyckelord?

Publicerad:
2022-06-30

Skrivet av:
Samuel R.

Vad är nyckelord?

När du går in i en webbläsare och skriver in någonting som du söker efter, har det hänt dig att du fått upp resultat som du inte förväntat dig? Ibland kan ett ord ha många betydelser, och det stämmer även in på sökmotorns algoritmer. Så länge ett sökord anges på en sida så tillhör den en grupp av sidor som har sökordet gemensamt. Behövs det möjligtvis mer än bara ett sökord för att rikta användaren till det rätta sökresultatet?

Vad är nyckelord?

Nyckelord (också kallat sökord eller keywords) är de ord, termer eller fraser som du anger i en sökmotor när du vill hitta till en webbsida. Ordet nyckelord är ganska vilseledande, då nyckelord inte bara behöver bestå av ett ord. Utan ett nyckelord kan antingen bestå av ett ord, flera ord eller en hel mening.

Enskilda ord eller kortare fraser och meningar av nyckelord kallas för short-tail nyckelord, medans längre fraser eller meningar av nyckelord kallas för long-tail nyckelord. Det innebär att sökningen kan sikta in sig på en mer detaljerad produkt eller tjänst genom att ange mer information.

Om man t.ex. söker med short-tail nyckelordet "skor" kommer sökmotorn att visa alla möjliga resultat av produkter, tjänster, informationssidor m.m. som också använder sökordet skor. Det blir väldigt många resultat, där de mest väloptimerade företagssidorna visas högst upp. Därmed innebär användningen av just det sökordet en stor konkurrens.

Om man istället söker efter en mer specifik produkt, som t.ex. long-tail nyckelordet "Röda Nike träningsskor för kvinnor" är det lättare för algoritmen att visa endast sidor med just den informationen.

När är short-tail och long-tail nyckelord bra?

Short-tail nyckelord får oftast allmänna resultat, vilket gör sidor som använder just dem lättillgängliga för majoriteten av sökare att hitta till, vilket oftast driver mer trafik till sidan. Det innebär också en risk att just din sida, tillsammans med ett potentiellt hav av andra sidor, hamnar långt ner i prioriteringslistan av generella sökningar.

På grund av att sökningar med long-tail nyckelord blir väldigt specifika, så leder det även till färre sökresultat. Det innebär att en sida optimerad för long-tail nyckelord inte får lika mycket trafik som ett mer allmänt short-tail nyckelord. Dock innebär färre sökresultat också mindre konkurrens, och även en större chans för sidan att driva in trafik från en mer specifik målgrupp. De som t.ex. söker efter en produkt eller tjänst på en utvald ort kan lättare hitta till närliggande företag med hjälp av ett long-tail nyckelord som anger en ort.

Allmänna sökningar med short-tail nyckelord får mycket trafik. Ändå består ungefär 70% av sökningar på webben av long-tail nyckelord.

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis: om du vill driva mycket trafik till sidan är det bra att använda short-tail nyckelord, och om du söker mindre konkurrens och vill fokusera på att ranka högt är long-tail nyckelord bra.

Den optimala lösningen är att använda sig utav både short-tail och long-tail nyckelord till rätt sidor och på rätt sätt. En strategi är att analysera vilka short-tail nyckelord som får träffar på utvalda sidor hos dig, och därifrån bygga fram ett antal long-tail nyckelord till undersidor, kategorier metatitlar och metabeskrivningar. Du kan läsa mer om Metadata och SEO i våra tidigare blogginlägg om metatitlar, metabeskrivningar och SEO.

Vill du ha hjälp med SEO-optimering av din webbplats?

Hör av dig till oss på SWH så kan vi berätta mer om vad vi kan erbjuda.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp