Öka din webbtrafik med bättre Metabeskrivningar

Publicerad:
2019-09-19

Skrivet av:
Malin S.

Öka din webbtrafik med bättre Metabeskrivningar

Metabeskrivning är nästa steg du kan titta på med dina sökmotoroptimeringsögon. Läs våra korta tips hur du enkelt själv kan optimera dina Metabeskrivningar och locka de som söker på Google att klicka sig in till din webbplats.

Vad är en Metabeskrivning

Metabeskrivningen är den text som syns under dina Metatitlar i sökresultaten på Google och vars uppgift är att marknadsföra vad dina webbsidor innehåller på ett kortfattat och ”säljande” vis. 
Dess primära uppgift är att få den som sökt på Google att klicka på just dina länkar och inte välja dina konkurrenter så det gäller att sticka ut och presentera sina fördelar.
Så ju fler klick du kan locka till dig desto högre och mer relevant rankas du av Googles sökrobotar.

Kortfattad marknadsföring av din webbplats

När du skriver dina Metabeskrivningar kan du tänka på att de flesta som söker på Google ofta har en fråga. Försök att formulera dina Metabeskrivningar så att det ger svar på möjliga frågeställningar. Nämn dina USP:ar (unika konkurrensfördelar) och avsluta gärna med en Call-to-Action som talar om vad du vill att dina potentiella besökare ska göra.

De sökord du valde till dina Metatitlar bör även finnas med i din Metabeskrivning. Matchar sökfrasen dina sökord visas den ut i fetstil i dina Metabeskrivningar för att riktigt visa att just du är den mest relevanta sökträffen.

Metabeskrivningen bör inte överskrida fler än ca 300 tecken. Google visar oftast bara ut ca 155 tecken så de kommer troligen att klippa dina Metabeskrivningar om de är längre. Så var noga med att få med det viktigaste i början av din Metabeskrivning och håll dig inom ca 155 tecken så riskerar du inte att dina unika fördelar försvinner.

Varje webbsida på din webbplats bör, liksom dina Metatitlar, ha unika Metabeskrivningar som talar om sidans unika fördelar. Det är faktiskt bättre att inte ha några Metabeskrivningar alls på en webbsida än att duplicera samma Metabeskrivningstexter på flera sidor.

Om du eller någon annan delar din webbplats på t. ex. sociala medier är det även dina Metatitlar och Metabeskrivning som syns i länktexten.

Vill du ha hjälp med sökmotoroptimering har vi fördelaktiga SEO-paket som passar alla.
Hör av dig om du vill veta mer!

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp