Tips kring bra produktbeskrivningar

Publicerad:
2023-02-15

Skrivet av:
Samuel R.

Tips kring bra produktbeskrivningar

En bra produktbeskrivning ska leda dina kunder till ett fullbordat köp på din webbshop. Den ska i framkant beskriva dina produkter, men det gäller också att vara väl medveten av några fler uppgifter som produktbeskrivningen har för att du ska lyckas. Så hur bör man tänka och skriva egentligen?

Produktbeskrivningens främsta syften är att informera om din produkt, att få sidan att synas på Google, och att leda dina användare till fullbordat köp. Det handlar alltså om en fin balansgång mellan att sälja in produkten och att SEO-anpassa innehållet.

Skriv medvetet till din målgrupp

Vem skriver du texten för, och vem kommer att läsa den i slutändan? Tänk och formulerar dina beskrivningar så att de känns igen hos din målgrupp, så förmedlar du mer info till dem användare som är mest intresserade. Det blir även lättare då att framhäva en personlighet i texten, i jämförelse med en mer allmän beskrivning som talar till alla. Du kan motivera texten om din produkt t.ex. har en intressant bakgrundshistoria, eller om den har någon särskild funktion som löser vanliga problem.

Många väljer oftast att skriva produktbeskrivningar riktade till alla, för att bjuda in en så bred målgrupp som möjligt och fler potentiella kunder. Det medför dock risken att beskrivningen blir alltför tråkig och intetsägande för användaren att vilja fullborda köpet. Det ligger i din fördel här att inte vara rädd för att rikta beskrivningen enbart till din huvudsakliga målgrupp.

Variera dina produktbeskrivningar

Om du erbjuder måna produkter som liknar varandra kan det kännas naturligt att även använda produktbeskrivningar som är väldigt lika. Dock bör en produktbeskrivning inte kopieras och användas på fler än ett ställe, på grund av flera skäl. Kunden vill kunna jämföra dina erbjudanden, och mellan två produkter verkar lika och som också har samma produktbeskrivning, så blir det svårt att jämföra.

Dina sidor kommer även att rankas lägre av Google när det finns identiska texter på sidorna, så texter som repeterar får dina sidor att hamnar lägre i sökresultaten hos Google och försvårar därmed även trafiken till dina produktsidor. Du får ut det mesta av din webbshop genom att göra dina produktbeskrivningarna jämförbara och unika.

Försvåra inte beskrivningen

Beskrivningen ska svara på de frågor som kunden kan tänkas ställa kring produkten. Samtidigt är långa textväggar med detaljrik information oftast mer skrämmande än hjälpsam. Så det gäller att svara på dessa potentiella frågor så kortfattat som möjligt, så skriv en lätt text som tar upp det mest intresseväckande delarna av din produkt. Det hjälper att fokusera på vilka fördelarna är med just din produkt, och vilka problem som den kan lösa.

Har du mycket information som går att korta ner passar det utmärkt att lägga in detta i punktlistor. I de flesta fallen kommer användaren att vilja läsa så lite som möjligt, och punktlistor är effektiva på att sammanfatta innehåll.

Tänk på din SEO

När du väl har en bra produktbeskrivning hänger allt på att användarna också kommer se den, och då lär de kunna hitta till din produktdetaljsida. För att det ska hända måste texten innehålla de orden som dina potentiella kunder söker efter, så att sökmotorn vet om när den ska visa upp dina produkter.

Vill du veta mer om hur du skriver text på webben, eller hur du kan vidare optimerar texter på dina sidor för att synas på Google, så kan du läsa bland våra tidigare inlägg.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp