Smart sökfunktion för relevanta resultat

Publicerad:
2021-12-07

Skrivet av:
Emma H.

Smart sökfunktion för relevanta resultat

Hur fungerar egentligen en riktigt bra sökfunktion? Kan en sökfunktion även vara så "smart" att den på egen hand listar ut vad som är de bästa sökträffarna för vad användaren letar efter? Det var två frågor som vi på Svensk Webbhandel ställde oss själva när det var dags att bygga ut sökfunktionen för vår pyramidkopplade webbutik.

Läste du vårt tidigare blogginlägg om Mattias så minns du säkert att han nämnde vår smarta sökfunktion som en av sina favoritlösningar som vi på SWH har byggt.

Vår sökmotor i Flexbutiken har inbyggd AI-intelligens som listar de sökresultat man troligen är mest ute efter. Vi har även kopplat in ett smart synonymregister för fler sökträffar.

- Mattias Johansson, SWH

Som potentiell kund är man i många fall utelämnad till huruvida webbutiken man besöker har sökfunktioner vars sökparametrar är inställda på att "tänka" på samma sätt som webbutikens kunder. En produkt eller artikel av hög relevans för kunden riskerar därför att döljas av andra artiklar som borde ha betydligt lägre relevans. Det var tankar som vi vände och vred och resultatet blev vår smarta modul "sökfunktion med relevans".

Smart sökfunktion

Sökfunktion med relevans

Så hur smart kan en sökmotor egentligen bli? Vår sökfunktion med relevans är självlärande. Med det menas bland annat att sökfunktionen analyserar besökarnas beteenden och tilldelar utifrån det olika poäng till sökresultatets artiklar.

Då det är rimligt att anta att äldre artiklar generellt har klickats på fler gånger än de nya så tilldelas också artiklarna poäng utifrån ålder. Därför kan nya produkter premieras med bonuspoäng och säkerställa att nyare artiklar kan få högre poäng och inte gå förlorade bland de äldre artiklarna, som haft längre tid på sig att samla ihop fler besökarinteraktioner.

Genom att sökfunktionen kan läsa av och analysera olika aspekter i besökarnas beteenden, som exempelvis vad besökarna klickar på eller vad de lägger i varukorgen, och i realtid kombinera det med bonuspoängen som sätts utifrån artiklarnas ålder, genereras en lista av sökresultat med hög relevans.

Möjlighet till boost av utvalda artiklar

Vi började alltså med den smarta sökfunktionen som väljer ut de mest relevanta sökresultaten för kunden. Men sedan ställde vi oss ytterligare en fråga.

Vad händer om man som företag ändå vill premiera en artikel med lägre relevans lite extra? Någonting som exempelvis kan bli relevant utifrån extra parametrar som kampanjerbjudanden eller att företaget helt enkelt vill premiera en artikel, exempelvis en storsäljare, lite mer än utöver den befintliga poängen.

Lösningen blev en smidig boost-funktion som hanteras i webbutikens administration. Boost-funktionen ger administratören möjlighet att tilldela extra-poäng till utvalda artiklar och därmed lyfta dess placering bland sökresultaten.

Resultatet av relevanta sökträffar

Med relevanta sökresultat som kan kopplas till webbutikens sökruta, sökresultatsida samt artikelgruppssidor, banar man väg för säkrare sökträffar av sina produkter och en höjd orderkonvertering.

Kontakta oss gärna om du vill du veta mer om vår smarta sökfunktion eller någon annan av alla våra smarta moduler.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp