5 tips för att starta webbutik

Publicerad:
2020-02-10

Skrivet av:
Malin S.

5 tips för att starta webbutik

Svensk handel på nätet växer stadigt. Bara under de senaste åren har den totala tillväxten inom E-handel ökat lika mycket som Sveriges totala försvarsbudget, dvs. 40 miljarder kronor, och det är inget som i nuläget talar för att den stigande trenden ska vända.

Idag är det enkelt att starta en webbutik och det finns massor av olika lösningar för webbhandel att välja mellan. Men det är kanske inte lika lätt att bli framgångsrik på webben. Innan du startar webbutik bör du ha tagit fram en analys för vilka produkter eller tjänster du kan och vill sälja. Du bör även lokalisera de målgrupper du vill vända dig till samt ha en plan för hur du når dessa olika målgrupper och får dom att interagera med din webbutik.
Detta är ett viktigt strategiarbete som, oavsett om du redan har en befintlig verksamhet som ska ut på webben eller är helt nystartad, bör göra dig bättre förberedd till att ta steget att bli en webbhandlare.

1. Presentera dina produkter & tjänster

Är du nystartad företagare kan det vara bra att komma fram till vad du verkligen vill sälja för att nå goda resultat. Det är inte alltid mängden olika produkter utan det är oftast att välja rätt produkter som ger dig flest affärer. Försök att hitta det specifika du vill inrikta dig på och starta där. Det är alltid enklare att utöka ditt sortiment än att välja bort produkter i efterhand.

Har du redan en verksamhet med ett befintligt större produktsortiment du vill få ut på webben så kan det istället vara bra att se till att organisera och gruppera dina produkter på ett lättöverskådligt sätt så att dina potentiella kunder lätt kan navigera sig i din webbutik.

Med ett tydligt presenterat produkt- eller tjänsteutbud får du stora fördelar på webben.

Hitta din egen stol

2 Hitta din egen ”stol”

Se över den marknad i vilken du vill agera. Finns det tillräckligt stor efterfrågan för att göra en lönsam verksamhet av dina planer? Med dina konkurrenter ett Googlesök bort är det enkelt att undersöka det befintliga utbudet på webben.

Jämför deras verksamheter mot de planer du har och du kan samtidigt inspireras av goda idéer och avskräckas av dåliga exempel. Försök att hitta det unika genom att placera din verksamhet på en egen ”stol” istället för att försöka trängas på samma ”stol” som dina konkurrenter. Sträva sedan mot att göra dig till "den bästa stolen" så att potentiella kunder vill komma och sitta hos dig.

Genom att lokalisera och jämföra dina fördelar gentemot dina konkurrenter kan du presentera dig och det du erbjuder på ett bättre sätt för dina kunder. Det är det som är din egen ”stol”.

3. Möt dina målgrupper

Målet med varje webbutik bör vara att locka till sig betalande kunder. För utan kunder, ingen försäljning! Men vilka är dina förväntade eller befintliga kunder och var hittar du dom?

Med en målgruppsanalys kan du ta reda på dina kunders beteenden och vilka olika behov de har. Ju bättre du kan möta upp dina kunders förväntningar och krav desto bättre kommer din webbutik prestera. Det ger även ett bra underlag när du ska ta fram vilken känsla och identitet du vill förmedla på webben. Försök att vara konsekvent och ge ditt företag en stark igenkänningsfaktor där du samtidigt kan möta upp dina olika målgrupper på ett bra sätt.

Att fundera och titta på sin webbutik ur sina målgruppers ögon kan ge dig nya vinklar och möjligheter.

Välj Rätt Webbhandelslösning

4. Välj rätt webbhandelsplattform

Det finns massor av plattformar för webbhandel idag med olika fördelar och funktionalitet. Kanske har du ett befintligt ekonomisystem som du vill koppla mot din webbhandel eller det kanske är dags att byta ut alla dina befintliga system för en mer effektiv hantering?

Du bör alltid utgå ifrån din ambitionsnivå och välja en plattform som har stöd för de funktioner som krävs för att du ska kunna växa som webbutik. Tänk i det långa loppet från början och ta höjd för en expansion redan i startläget så undviker du att stöta på flera möjliga problem i framtiden.

5. Hitta rätt leverantörer

Ta dig tid att söka upp och utvärdera olika leverantörer gällande dina produkter, fraktlösningar och betalningar. Det bör du även göra om du väljer att ta hjälp av en webbyrå som leverera dina plattformar. Mycket kan du självklart göra själv men att ha pålitliga samarbetspartners som kan ge dig hjälp och support kan vara guld värt när det börjar rulla på med beställningar och leveranser.

Underskatta inte heller den tid och engagemang det krävs att bygga upp och underhålla en bra webbutik. Fundera på vad det egentligen är du vill lägga din tid på och hitta partners som låter dig göra det du brinner för.

SWH hjälper dig att växa på webben!

Vi på Svensk Webbhandel är experter på Webbhandel! 

Det är lika spännande som utmanade att starta en webbutik. Du kommer snabbt märka att du behöver lära dig massor om lönsamhet, produktion, marknadsföring, kundvård och mycket mer.

Oavsett om du är i uppstartsläget eller om du behöver en uppfräschning av ditt företags redan befintliga närvaro på webben, så kan vi hjälpa dig med allt från att ta fram en stark webbstrategi till att sökmotoroptimera dina produkter i din nya webbutik.

Vi levererar kraftfulla webbutiker för stora och små företag med, eller utan, flexibla kopplingar till bl.a. Pyramid Business Studio och Visma administration. Våra webbutiker banar vägen för din verksamhets webbhandel och ger dig verktygen för att enkelt administrera din webbutiks innehåll.

Hör av dig om du vill veta mer. Vi älskar att snacka webb!

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp