Hela Internet är proppat med webbplatser som alla är fyllda med vitt skilda typer av innehåll för olika syften och målgrupper. Men en sak som alla webbplatser har gemensamt är att utan besökare fyller sidorna i stort sett inte någon funktion. För självklart vill väl alla få så mycket trafik som möjligt till sin webbplats och väl där bör besökaren hitta de sidor som ger ett värde för verksamheten.
Det kan vara bra att få en uppfattning om hur mycket besökare du vanligtvis har på din webbplats och vilka sidor man besöker. Att veta vad som i nuläget är ”normalt” ger dig en bra utgångspunkt för att mäta och hitta orsaker till trafikändringar vid till exempel eventuella kampanjer eller utveckling av din webbplats.
Har du koll på vad dina besökare gör på din webbplats?
Om du vill få bättre koll finns det olika verktyg man kan använda sig av för att mäta och analysera vad som händer när dina besökare interagerar med din webbplats.
Med Hotjar ser du vilka delar av din webbplats som är mest ”hot” och vilka som ”is not” utifrån dina besökares beteende. Där kan du även spela in dina besökares rörelser på olika sidor. Utifrån dessa rörelsemönster kan du sedan analysera om de enkelt hittar dit du vill eller om din webbsida jobbar emot dina intressen.
Med Google Tag Manager och Google Analytics går det att skapa upp olika mätpunkter som ger statistik på hur många som klickar sig till rätt sidor eller som genomför specifika händelser utifrån dina syften och mål.
I Google Analytics finns all data och statistik för din trafik samlat i olika rapportvyer som du kan skräddarsy för att enklare hitta just de siffrorna du behöver för att analysera din trafik. En liten del av besökstatistiken hittar du som befintlig SWH-kund idag i ditt adminverktyg.
Lite extra ”spice” kan göra stor skillnad
När du fått en bild över hur din trafik och dess statistik ser ut kan du börja planera för hur du går vidare utifrån dina syften och mål. Kanske behöver din webbplats en större utvecklingsinsats eller bara lite extra ”spice” då även små förändringar kan göra stor skillnad för dina resultat.
Att sedan kontinuerligt följa upp din statistik gör att du enklare kan förstå hur du kan förbättra användarupplevelsen och få din webbplats att jobba med dig istället för mot dig genom att leverera trafik som uppnår dina intressen och mål.
Låter det intressant? Hör av dig till SWH så kan vi snacka mer om hur vi kan hjälpa dig att växa på webben!