När vi talar sidinnehåll är det lätt att fastna i en vanligt förekommande fälla. Dvs. tanken att din webbsidas innehåll inte spelar någon egentlig roll. Det är lätt att förledas av tanken på att din närvaro online är nog för att tillgodose behovet hos dina befintliga (och potentiellt blivande) kunder. Oavsett vad ditt innehåll egentligen består av. Men i dagens digitala värld, räcker det inte längre att ha en domän för att tillgodose sina kunders behov på webben.
Många ser på sin webbsida som ett visitkort som visar upp det viktigaste; företagets kontaktuppgifter. Men det som på samma gång faller i glömska, är ditt varumärke. Du kan effektivisera din webbnärvaro genom att skapa en sida till störst del bestående av telefonnummer, e-postadress och adress, men det ger dig inga garantier för att dina besökare faktiskt kommer att använda dessa kontaktuppgifter. Det du i processen glömt bort är ditt varumärke. Genom att bara tala till de personer som redan vet vem du är och vad du gör, utesluter du en stor grupp med potentiella kunder som a) vet vem du är, men också tittar på dina konkurrenter, eller b) inte har någon aning om vem du är och vad du erbjuder.
Din närvaro på webben bör fungera som en förlängning på ditt varumärke. Ditt digitala ansikte och din röst mot befintliga och nya kunder online. Ditt varumärke är så mycket mer än bara ett telefonnummer och det är viktigt att förmedla detta till dina besökare. Det räcker inte längre att leverera en webbsida som din besökare kan klicka sig runt på. Din besökare vill lämnas med en upplevelse. En känsla av vem du och ditt varumärke är och att din besökare precis varit en del av just detta.
Med relativt enkla medel kan du fylla din sida med proffsigt sidinnehåll som faktiskt gör skillnad för din besökares upplevelse.
Varför är texter viktigt?
Relevant textinnehåll är a och o för en webbsida. Passa på att redan på webben sätta din tonalitet; vem är du? hur talar du till dina kunder? hur sticker du ut i branschen? Förstärk kundens upplevelse av vem du är, genom att skriva relevanta texter som:
- Talar om vem du är
- Talar om vad du gör
- Talar om hur du kan hjälpa
- Hjälper dina kunder med deras problem
Relevanta texter är också viktiga för sökmotoroptimering av din webbsida. Vill du synas bland Googles sökträffar? Då är det dags att börja skriva relevant sidinnehåll med fokus på nyckelord, rättstavningar och texter som får kunden att stanna kvar på din sida. Detta behöver inte vara svårt. För om vi ska vara helt ärliga, ingen känner ju ditt företag lika bra som just du?
Varför är bilder viktigt?
Studier har visat att 90% av informationen som vi tar emot till vår hjärna är visuell. Det har också visat sig att hjärnan tar hand om visuella meddelanden 60,000 gånger snabbare än vad den gör med text. (Berger, Ways of Seeing, 1972).
Detta innebär att bilderna du använder på din webbsida, har förmågan att skapa tillit till din besökare och dessutom leda den till handling snabbare än ett stycke text kan göra. Det är nämligen ytterst ovanligt att din besökare faktiskt läser ditt sidinnehåll ord för ord. Bilderna kommer dock snabbare att nå besökarens hjärna och dröja sig kvar.
Visste du dessutom att bra och relevanta bilder och bildbeskrivningar kan hjälpa dig att klättra högre hos Google som sökmotor? Bara det i sig borde vara nog för att du ska börja och gräva i bildbankerna redan idag.