Strukturera dina rubriker och klättra i sökmotorerna
Rubriksättning... Hur viktigt kan egentligen det vara? Faktiskt väldigt viktigt om du vill synas högt upp i Googles organiska träfflistor. När Google knackar på för att kontrollera sökorden, kan du vara så säker på att rubrikerna är en av de saker som står i fokus. Om dina rubriker hamnat på sniskan, är det bara att räkna med att din webbsida kommer att falla längre ner i träfflistorna. Din rubriksättning är dessutom inte bara en direkt faktor för din placering i Googles träfflistor, det är också en faktor som kan försämra eller avsevärd förbättra din tillgänglighetsanpassning.
Så vad innebär det egentligen att ha en bra rubriksättning? Nedan följer fem smarta tips för att se till att dina rubriker är on-point.
1. Korrekta rubrik-taggar
Ett vanligt misstag man gör när man rubriksätter sin webbsida, är att förbise taggning av sina rubriker. Dina rubriker bör vara uppmärkta med korrekta rubriktaggar i form av <h1>,<h2>,<h3> osv. Det räcker alltså inte med att göra sina rubriker i fet-stil för att blidka sökmotorerna. Dina rubriker måste ha korrekt bakomliggande taggning.
2. Struktur
Det är viktigt att följa en korrekt struktur när du placerar ut dina rubriktaggar. En bra tumregel att tänka på är att en rubriktagg med lägst siffra bör förekomma innan en rubriktagg med högre siffra
Exempelvis ska en <h1>-rubrik existera innan du sätter en <h2>-rubrik och en <h2>-rubrik ska existera innan du sätter en <h3>-rubrik.
Kom ihåg dina <p>-taggar. <p>-taggarna markerar stycken av brödtext och bör användas mellan rubrikerna. Det är exempelvis inte en god struktur att placera två <h2>-rubriker efter varandra, utan att bryta av med innehåll som en <p>-tagg.
3. Antal
När det kommer till antalet rubriker finns det några enkla tumregler. Varje sida och undersida på din webbplats skall alltid ha en <h1>-rubrik. Varken mer eller mindre. Om du använder mer än en <h1>-rubrik på en och samma sida eller undersida, så kommer det att skapa problem du kanske inte ens är eller blir medveten om.
4. Relevans
Texten i dina rubriker är av stor vikt. Det absolut viktigaste ordet i din rubriksättning är första ordet i din <h1>-tagg. Det är nämligen det ordet som sökmotorerna kommer att titta på först i din text. Det är därför viktigt att du tänker igenom vilka ord du egentligen använder i dina rubriker, i vilken ordning orden kommer och hur mycket relevans de egentligen har för vilka sökord du vill bli träffade på i sökmotorerna.
5. Längd
Rubriker är inte meningen att fungera som brödtext. Det är alltså inte meningen att du ska skriva flera meningar text och sedan markera detta som en <h1>, <h2>, <h3> eller <h4>-tagg. För stycken av text finns <p>-taggen avsedd och bör också användas till detta. Visste du exempelvis att din <h1>-rubrik bör vara mellan 20-65 tecken lång?
Ge dina rubriker lite kärlek och förbättra på samma gång både dina placeringar i sökmotorerna, och din webbsidas tillgänglighetsanpassning!