Varför du bör satsa på webben under Corona-krisen!

Publicerad:
2020-06-01

Skrivet av:
Emma H.

Varför du bör satsa på webben under Corona-krisen!

Världen är för tillfället en osäker plats på fler sätt än ett. Vi har det uppenbara, en världsomfattande pandemi som drar fram och lämnar konsekvenser så stora och förskräckliga att de är svåra att ens greppa. Också har vi dessutom de ekonomiska konsekvenserna av just den pågående pandemin: företag som tvingas permittera, säga upp och i vissa fall till och med stänga ner sin verksamhet. Det kan onekligen kännas som en blek framtid och tanken på att starta nytt, eller satsa på att vidareutveckla sin verksamhet kanske känns avlägsen. Men det behöver inte vara så. Just nu kan nämligen vara det rätta tillfället att satsa på din verksamhet online.

Amazon anställer och e-handel identifieras som en av nyckelindustrierna med ökad efterfrågan

Mitt i den pågående krisen är det mycket som pekar på att e-handeln verkar vara på uppgång. Därför kan "just nu" mycket väl vara tillfället att trycka på gasen istället för bromsen. Men ta inte bara mitt ord för det. E-handelsplattformen Amazon gick trots Corona-krisen ut med att de anställer ytterligare 100 000 medarbetare. Detta för att möta den ökade efterfrågan på deras produkter och tjänster online. Samtidigt meddelar ResearchAndMarkets.com att de identifierat e-handel som en av nyckelindustrierna med ökad efterfrågan på grund av pandemin. De menar att många kunder vänder sig till webben för sin konsumtion och att detta öppnar upp möjligheter för webbutiker, befintliga butiker och andra säljare att nå ut med sina konsumtionsvaror.

Just nu, är tillfället att lansera din verksamhet online

Möjligheterna är många när det kommer till att lansera och driva din verksamhet online. Det finns få industrier som inte skulle kunna främjas och dra nytta av sin närvaro på webben. Många branscher som tidigare kanske inte nödvändigtvis kopplats samman med e-handel ses nu växa online. Plötsligt behöver du exempelvis inte lämna ditt hem för att gå till gymmet, du kan istället köpa ditt träningspass och utföra det utan att kliva utanför dörren.

Pandemin har påverkat och människor stannar i större grad hemma, men söker fortfarande efter de produkter och tjänster de är vana att fylla sitt liv med. Ett beteende som dessutom löper risk att till viss del fortsätta efter att Corona-pandemin försvunnit.

Jag tycker att man ska ta vara på eventuellt lugn man upplever nu i sin verksamhet och rusta sina system så man är laddad och redo när marknaden accelererar igen.
Pelle Jonsson, VD på Svensk Webbhandel AB

Här är några av anledningarna till att du bör satsa på webben under (och efter) Corona-krisen:

  • Det finns en efterfrågan för dina produkter eller tjänster: Statistiken talar för att e-handeln kommer att öka och det finns en tydlig efterfrågan av produkter och tjänster online.
  • Börja nu och ta ledningen: Om du satsar då andra tvekar får du ett försprång. Du bygger upp din kundbas, får goda kundomdömen och stärker eller bygger ditt varumärke. När pandemin är över kommer du att ha en erkänd och stabil verksamhet, som ligger
  • Webben är framtiden: Att e-handeln ökade redan innan Corona-pandemin är ingen hemlighet och pandemin har inte förändrat, utan snarare bekräftat det faktumet att det är på webben som framtiden finns.
  • Mindre kostnader: Att öppna en webbutik kostar mindre än att öppna en fysisk butik. Allt du behöver är internet, en dator och viljan att driva din verksamhet framåt.

Coronaviruset snabbar på övergången från fysisk butik till e-handel

I forskningsbyrån Kantars Global Covid-19 Barometer kartlade man en ny våg av digitala konsumenter. Kantar menar att e-handel visar en ökad efterfrågan än någon annan del av våra marknader för konsumtion. De menar därför att e-handel kommer att fortsätta att överträffa den fysiska handeln under det kommande året.

Kantar arbetar med globala marknadsanalyser baserad på gedigen statistik och forskning. Deras analyser av Corona-krisens påverkan på den globala e-handeln är hittills insamlad via 4 delundersökningar. I delundersökning 1 talade Kantar med över 25 000 konsumenter i över 30 länder och i delundersökning 4 intervjuade de över 45 000 konsumenter på över 50 marknader. Deras intervjuer har skett via webben och telefonsamtal.

Resultatet av Kantars barometer

Kantars barometer visar bland annat på följande:

  • Konsumenter har för första gången testat e-handel inom kategorier som de inte tidigare sökt och handlat via webben.
  • Användandet av betrodda webbutiker har ökat märkbart.
  • Ca 1 av 3 hushåll har ökat sin e-handelskonsumtion under pandemin.
  • 1 av 3 hushåll menade att deras framtida inköp online skulle öka.
  • 38% av de tillfrågade sa att de skulle fortsätta handla från webbutiker som de besökt för första gången under pandemin, även efter pandemins slut.
  • 31% av konsumenterna menade att de efter pandemin skulle fortsätta köpa nya produkter och tjänster som de börjat köpa under pandemin.

I slutet av maj planerade Kantar att en femte delundersökning skulle inledas.

Vill du satsa på nytt, eller ta din verksamhet igenom krisen? Tillfället att trycka på gaspedalen är nu. När marknaden tar fart igen tyder mycket på att e-handel kommer att ha en fortsatt ökat betydande roll i konsumenternas inköp och då vill du och din verksamhet inte ligga steget efter.

Vi kan hjälpa dig med rådgivning och att komma igång eller rusta dina befintliga webbsystem. Kontakta oss idag så snackar vi ihop oss om hur vi kan hjälpa just dig och din verksamhet att ta kontroll på webben.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp