Vad är Strukturerad data och vad används det till?

Publicerad:
2020-05-15

Skrivet av:
Malin S.

Vad är Strukturerad data och vad används det till?

Söker du svar på en fråga eller letar information om en viss produkt du vill köpa, är det stor sannolikhet att du vänder dig till Internet för svar. Det finns nämligen statistik på att över 90% av alla kunder använder sig av sökmotorer för att hitta information i samband med ett köp, oavsett om köpet görs på nätet eller i en fysisk butik.

Sökmotorernas uppgift är att hitta och presentera ärlig och relevant information, baserat på de sökfrågor som ställs. För att kunna leverera detta på ett bra sätt så finns det ett stort antal parametrar som avgör vilka sökresultat som är de bästa för en specifik sökfråga.
Flertalet av dessa parametrar kan du påverka genom att sökmotoroptimera din webbsida och sökordsoptimera ditt innehåll. Strukturerad data är ett av de åtgärder du kan använda när du vill optimera ditt innehåll för att få bättre placeringar i sökmotorernas resultat.

Prata med sökmotorer på deras språk

Man kan säga att Strukturerad data är ett språk för sökmotorer som talar om för sökrobotar vad din sida innehåller. Genom att tydligt märka upp vad ditt innehåll handlar om, översätts sidans innehåll till sökmotorernas språk. Det gör att sökmotorerna inte behöver analysera innehållet utan kan istället direkt förstå och lättare kategorisera din information.
Till exempel kan talet 15 innebära olika saker beroende på det sammanhang det finns på din sida. Det kan vara en tidpunkt, antal, längd, ett betyg eller någonting annat. Med Strukturerad data talar du direkt om för sökmotorn vad talet 15 är i just ditt sammanhang.

Fler använder rösten på Google

Genom att använda sig av Strukturerad data ger det även större möjligheter att hittas genom sökningar via Röststyrning som numer används i ett flertal smarta produkter som tex Google Home. Man förutspår att över 50% av alla sökningar kommer att ske via röststyrning på smarta enheter redan under 2021.

Strukturerad data via röststyrning

Man kan i stort sett markera upp all typ av information på en webbsida och komplettera med olika förutbestämda inställningar för varje typ av innehåll.
När du märker upp innehållet ger det nya möjligheter för hur din information kan visas ut i sökresultaten hos framförallt Google. Förutom att du blir mer tydlig så ökar din relevans och därmed möjligheten att visas ut som vanliga sökresultat, så kan din sida även bli tillgänglig för något som kallas ”Rich Snippets”.

Rich Snippets - för mer tydliga sökresultat

Rich Snippets är ett mer grafiskt sökresultat som tillsammans med bland annat bilder, instruktioner, datum, priser, kartor och recensioner kan visas ut av Google som mer än bara en blå länk till din webbsida eller webbutik. Det gör att de sökresultat som visas som Rich Snippets står ut mer än övriga resultat och gör dem mer klickvänliga.

Utifrån Googles lista på Snippets kan man få sin information att visas ut på angivna platser i sökresultatet tillsammans med utvald information som Google valt att plocka ut från vissa kategorier. Det gör att den som söker kan få svar på de flesta av sina funderingar inom vissa kategorier redan i sökresultatet. Därav ska man kunna göra ett mer genomtänkt beslut innan man klickar sig vidare in till en specifik webbsida eller webbutik.

Det mer vanliga som du kanske sett på Google är om du söker på en maträtt. Då tolkar Google det som att du mest troligt är ute efter ett recept på maträtten och visar upp flera receptexempel med bilder, recensioner, tillagningstid och annan information som Google tror att kan ha relevans till ditt val att välja vilken länk du vill klicka på. Detsamma gäller bland annat även vid sökningar på produkter, restauranger och evenemang.

Rich Snippets

Här kan du se hela listan av Googles snippets 

Rätt utförd är Strukturerad data ett effektiv optimeringsalternativ som gör dig mer attraktiv för både sökmotorer, men även för potentiella besökare. Detta då du tidigare kan presentera relevanta svar på de sökfrågor användaren angivit. 

 

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp