SaunaSweden och Bastubutiken - Lika men olika.

Publicerad:
2020-01-29

Skrivet av:
Emma H.

SaunaSweden och Bastubutiken - Lika men olika.

Under 2019 bestämde sig en av våra kunder, SaunaSweden AB, att det var dags för ett nytag på deras webbplatser bastubutiken.se och saunasweden.se. Bakgrunden till detta var att webbutikerna visserligen fortfarande var funktionella, men designen började bli till åren.

Vi tycker alltid det är roligt när våra kunder är beredda att tänka nytt och denna gång var givetvis inget undantag! SaunaSweden och Bastubutiken, två webbutiker med delat utbud, men olika målgrupper. Lika, men olika. Det var riktningen vi tog i arbetet med de nya webbutikerna.

Bastubutiken – Slutkundens vän

Då Bastubutiken vänder sig till slutkunden var det viktigt att ge utrymme för både inspiration, produkter och information. Vi uppnådde detta med plats för fler bildväxlare, större artiklar, nyheter och en ny toppmeny. Då Bastubutikens styrka alltid legat i att erbjuda en användarvänlig navigation, lade vi även fokus på att göra navigationen ännu lite bättre och modernare.

Vi lade också vikt vid att strukturera upp webbutikens FAQ-sidor och bädda in instruktionsfilmer i de vanliga frågorna. Titta in till Bastubutiken.se för att se resultatet.

Bastubutiken ny design 2019 - Webbutik

SaunaSweden – Återförsäljarens arena

SaunaSweden särskiljer sig från Bastubutiken då det inte längre handlade om slutkunden. SaunaSweden är nämligen återförsäljarens arena. Fokus blev därför ett annat än det som lades på Bastubutiken. På SaunaSweden lades istället rampljuset på information och vägarna till att bli och/eller hitta återförsäljare. Vi lade självklart också här extra kärlek på produktvisningen, med större artiklar och möjligheten att skapa inköpslistor för de som inte redan är inloggade som återförsäljare. Se själv på Sauna Swedens nya webbsida.

Saunasweden ny design 2019 - Webbutik

SaunaSweden och bastubutiken - Lika, men olika

Vi delade vårt fokus vid slutkund och återförsäljare. Respektive webbutik fick element anpassade för vem som webbutiken riktade sig mot. Samtidigt behöll vi element av igenkänning som var relevant för båda webbutikerna och målgrupperna. Det resulterade i två olika, men ändå lika webbutiker. Båda i modern tappning, båda unika.

Vårt mål är alltid att bygga hållbar design, men om det är det någonting vi vet, så är det att webben dagligen förändras och utvecklas. Det gäller därför att utvecklas med den, någonting som vi dessutom tycker är riktigt roligt. Vi älskar nämligen när vi får tänka nytt. Både för våra gamla och nya kunder.
Är det dags för en förändring på din webbplats? Hör av dig till oss!

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp