Så gör du dig redo för Black Friday

Publicerad:
2019-10-28

Skrivet av:
Malin S.

Så gör du dig redo för Black Friday

Den 29 november är det dags för webbhandels högtid ”Black Friday” och samtidigt går det inofficiella startskottet för årets julhandel.

Under förra årets Black Friday (2018) ökade försäljningen med 31% jämfört med året innan då omsättningen landade omkring 5,3 miljarder kronor. Undersökningar pekar mot att nästan varannan svensk planerar att handla något under Black Friday i år.

Förra året (2018) marknadsfördes även Cyber Monday som ytterligare en köpdag. Den var från början E-handlarnas motsvarighet till Black Friday. Cyber Monday infaller måndagen efter Black Friday vilket gjort att hela helgen mellan Black Friday och Cyber Monday blivit en riktigt köpfest och fått samlingsnamnet Black Weekend. Man har även börjat att tjuvstarta med sina erbjudanden, framförallt i fysiska butiker, under hela veckan vilket fått samlingsnamnet Black Week.

8 tips för din Webbshop inför Black Friday

Så vad behöver du tänka på för att klara av fler besökare och en ökad orderingång under Black Friday?
Vi listar några tips för hur du får din webbshop redo för Black Weekend.

1. Fastställ dina kampanjer

Planering är A och O så det är bra att veta exakt vilka kampanjer du vill skapa och vilka produkter du vill erbjuda rabatt på. Fundera även ut vilka rabattkriterier du vill ha och hur dessa ska hanteras. Glöm heller inte att ”räkna hem” dina kampanjer så att du i slutändan hamnar på plus.

2. Skapa kampanjsidor

Skapa en tydlig landningssida för dina Black Fridayprodukter med all information om din kampanj så underlättar du för dina kunder. Gör det enkelt och tydligt att fynda hos dig och se till att det även finns merförsäljningsprodukter i samband med dina kampanjvaror. Glöm heller inte att sökmotorsoptimera kampanjsidorna mot Black Friday så de enklare kan hittas av sökmotorerna.

3. Testa och säkerställ kundupplevelsen

Gå igenom din webbplats funktioner och prestanda så att allting fungerar som det ska. Passa på att rätta till eventuella tidigare småproblem och försäkra dig om att hela köp- och betalningsprocessen är säker och flyter smidigt för dina besökare. Gå igenom dina nya kampanjsidor så att köpflödet och kampanjerna fungerar som det ska innan det är dags för Black Friday. Glöm inte heller bort att även testa så att alla dina funktioner är anpassade och fungerar i mobilen.

4. Från köp till leverans

Tappa inga kunder på grund av för lite varor i lager eller att din personal inte hinner ta hand om alla beställningar. Säkerställ att hela kedjan från inköp, bemanning till logistik fungerar under hela Black Weekend.

5. Säkra din serverkapacitet

Attraktiva erbjudanden under korta perioder kan locka in stora mängder besökare till din sida. Ta kontakt med din serverleverantör så att de kan höja beredskapen för ett ökat trafiktryck. En serverkrasch mitt under Black Friday vore inte så kul. Prata även med din webbyrå om dina planer för Black Friday så att de kan ha personal förberedda ifall det skulle dyka upp akuta fel som behöver åtgärder.

6. Marknadsför dina kampanjer

Sökord, jämförelsesajter, TV-reklam, vad passar dig? I vilka kanaler är det bäst att synas för att locka in din målgrupp till dina kampanjer. Gör en plan för hur och när du ska nå dina potentiella besökare. Tänk även på att marknadsföra dig för dina befintliga kunder.

7. Behåll dina nya kunder

Du kan få en hel del nya kunder till din webbplats under Black Friday. Hur ska du kunna hålla kontakten och få dina nya kunder att fortsätta handla av dig.

8. Glöm inte 2020

Ta lärdom av årets Black Friday. Ta med vad var bra och vad som inte funkade. Lägg redan nu in en påminnelse om Black Friday 2020 så du kan planera nästa års köpfest i god tid.

Alltid fredag efter Thanksgiving

Black Friday infaller alltid den fjärde fredagen i november, alltså dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving. Namnet kommer ursprungligen från Philadelphia och baserades på den ökade trafikmängden i samband med den amerikanska helgdagen. Men på senare år har förklaringen till namnet omvandlats till att tolkas till att det är nu företag och affärer ska "back in black", alltså vända sina röda siffror till svarta siffror, som visar att man kommer gå med vinst innan året är slut.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp