När ska du publicera på sociala medier?

Publicerad:
2019-10-22

Skrivet av:
Malin S.

När ska du publicera på sociala medier?

Sociala medier är idag en stor och effektiv kanal för dig att synas för din målgrupp på. Det är 63% av befolkningen som använder sina sociala medier dagligen. Men vad kan man göra för att dina inlägg ska få så stort genomslag som möjligt? Vi tittade närmare på vilka tider du bör lägga ut dina inlägg i olika kanaler för att få bäst effekt.

Det finns inte någon manual för när du bör publicera. Det går alltså inte att säga en exakt dag och klockslag då just dina inlägg kommer få mest likes, delningar eller kommentarer. Studier visar dock på ett antal återkommande dagar och tidpunkter som kan användas som generella riktlinjer.

Vilka är de bästa tiderna att publicera i olika kanaler?

Instagram

Instagram

Populära Instagram passar bra för dig som arbetar mycket visuellt. Bra kvalité på bilder och filmer är viktigt för att få ett bra genomslag. Instagram är anpassat för mobilen vilket gör att användare är aktiva i stort sett när- och varsomhelst. Det används även av personer i alla åldrar.

De bästa dagarna att publicera på Instagram är Måndagar och/eller Torsdagar. Användare på Instagram är ofta aktiva hela veckorna men det finns tendenser som pekar på störst aktivitet på Måndagar. Du bör inte posta inlägg på Instagram under kontorstid. Lägg hellre ut dina inlägg på morgonen eller sen kväll. Bästa tiderna är kl. 02:00, 08:00, 09:00 och 17:00.

Facebook

Facebook

Facebook är det största sociala mediet och har flest användare. Men användandet har börjat minska och det är främst de yngre målgrupperna som vänder sig till andra sociala kanaler.

Facebookanvändare är mer aktiva i den senare delen av veckan, varför det är att föredra att publicera dina inlägg under Torsdag-Söndag. Vill du få ut mest klick av ditt inlägg är bästa tiden att publicera kl. 09:00 eller 13:00. Är det delningar du är ute efter bör du istället publicera dina inlägg vid kl 15:00.

Twitter

Twitter

Mikrobloggkanalen Twitter används ofta när man vill få ut snabb och kortfattad information. Det är främst ”unga vuxna" som använder sig av Twitter

Du kan publicera hela veckorna men för att dina tweets ska få bäst effekt för du publicera på Onsdagar kl. 12:00, 15:00, 17:00 eller kl 18:00. Är du ett företag som vill nå privatpersoner kan du även utnyttja helgen, men riktar du dig mot företag är det bättre att lägga ut dina tweets under arbetsveckan.

LinkedIn

LinkedIn

LinkedIn riktar sig i första hand till företag och yrkesverksamma som vill sprida kunskap och artiklar för att öka intresset för sina tjänster och locka till sig flera följare. Då LinkedIn är i första hand ett yrkesnätverk är det arbetsdagar som gäller för att dina inlägg ska få bäst uppmärksamhet.

Användare på LinkedIn är som mest aktiva i samband med arbetsdagens start och slut. Publicera helst mellan Tisdag-Torsdag vid kl. 07:00, 08:00, 12:00, 17:00 eller 18:00. Flest klick och delningar får du på Tisdagar mellan kl. 10-11.

Generella riktlinjer, inte allas riktlinjer

Kom ihåg att dessa tider och dagar endast är riktlinjer och inget facit. Den bästa tiden att posta för just dig är när din målgrupp är som mest aktiv på de sociala medier där du vill synas. Allting utgår från hur din målgrupp ser ut, var du vill synas, vilken kanal du syns i och vad din målsättning med inlägget är.

Hur får jag reda på när min målgrupp är som mest aktiv?

Alla dina sociala medier samlar på sig statistik om dina inlägg och följare. Denna statistik bör du bekanta dig med. Tittar du på statistiken bör du ganska snabbt kunna se olika mönster om vilka inlägg som visats mest och bäst, utifrån dina målsättningar. Det bästa sättet är att testa sig fram för att ta reda på hur just du bäst når din målgrupp.  Fortsätt att analysera din statistik och testa olika varianter tills du hittar de tider som ger dig mest effekt av dina inlägg.

Obs! Tänk även på att om du vill nå personer utomlands bör du tänka på skillnader mellan tidszoner.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp