Mobil e-handel var framtiden - vad händer nu?

Publicerad:
2021-11-05

Skrivet av:
Malin S.

Mobil e-handel var framtiden -  vad händer nu?

Året var 2016. För första gången visade statistiken att mer än hälften av svenskarna handlade från en mobil enhet på webben. I takt med de senaste årens utveckling av mobiltelefonerna  har siffran stadigt ökat och idag gör 6 av 10 sina webbinköp i sina mobiler. Framtiden är här, men vad blir nästa steg?

Framtidsvision som blev standard

Enligt Nets rapport om Svensk E-handel 2020 genomförde ungefär 5 miljoner svenskar minst ett köp av en produkt eller tjänst i mobilen. Det har skett en stor utveckling av mobil E-handel under de senaste åren och i takt med att mobiltelefonerna har blivit mer smarta finns det inget som pekar på att trenden ska vända.

Idag är mobil E-handel mer en standard än en framtidsvision. Nya snabba och mobilvänliga betallösningar som Swish och Bank-ID tros haft stor påverkan till att fler idag väljer mobilen till sina inköp på webben. Därför är vikten av att erbjuda en mobilanpassad webbutik med en tillgänglig och enkel kassahantering idag mer påtaglig än någonsin för en positiv shoppingupplevelse.

Mobila köp populärast bland kvinnor

Överlag är det fler än hälften i alla åldersgrupper som uppger sig ha använt mobilen vid ett köp på nätet, men flest mobila köp, 65%, gör åldersgruppen 30-49 år. Minst köp i mobilen gör åldersgruppen 65-79 år men med, i sammanhanget låga 48%, är de den åldersgrupp som ökat mest jämfört mot tidigare mätningar.

Kanske är det just enkelheten kring betalningar som tilltalar kvinnor, som enligt rapporten oftare genomför sina köp i mobiltelefonen. 63% kvinnor jämfört med 53% män uppger att de köpt en vara eller tjänst på en mobil enhet. 

Vad är framtidens E-handel?

Det är som sagt inte många år sedan som den mobila E-handel ansågs som framtiden. Men vad vill dagens svenskar att framtidens E-handel erbjuder inom 5 år?

Att handla på webben via röstassistenter, som redan nu är relativt stort i USA, verkar inte riktigt vara lika attraktivt hos oss svenskar då det är den funktion som minst användare vill kunna använda inom 5 år.
Då är fler intresserad av virtual reality och att kunna handla i VR-butiker via nätet eller uppleva de produkter man är intresserad av i 3D. Flest användare, nästan 25%, vill kunna använda sig av identifiering via biometri tex ansiktsigenkänning eller fingeravtryck i samband med sina köp. Man vill även se en utveckling av snabbare och bekvämare leveranser via exempelvis drönare eller robotar samt få sina uppkopplade produkter att själv kunna beställa förbrukningsvaror vid behov. 

Näthandeln ökar och har utvecklats i rekordfart. Coronapandemin har även gjort att konsumenternas beteenden ändrats snabbt. E-handeln har de senaste åren tvingats ta stora kliv framåt som den kanske inte riktigt var redo för och flera delar hamnade lite på efterkälken. Utveckling av webblösningar med ett större hållbarhetstänk kommer återupptas och det kommer att ställas högre krav på miljövänligare leveransalternativ. Redan idag har både Amazon och ett dotterbolag till Google testat leveranser med drönare så inom kort kanske det kommer finnas helautomatiska orderflöden där det är robotar och drönare tar emot, packar och levererar din order, framförallt när det är fråga om lite mer otilgängliga platser.

Större krav om säkerhetstänk gällande betalningar och GDPR-hantering kommer att återaktualiseras likaväl som smidigare B2B-lösningar med funktioner som inte kräver lika mycket hantering av fysiska säljare. Att även erbjuda handel i flera olika digitala kanaler och ha erbjudanden om digitala lösningar som kan mötas upp även i en eventuell fysisk butik kommer bli allt viktigare bitar att titta på framåt.

Vill du ha hjälp att ta din verksamhet vidare på webben?
Kontakta oss på SWH så kan vi hjälpa dig!

Källa: https://info.nets.se/svensk-ehandel-2020

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp