Hur påverkar dina besökare din ranking i Googles sökresultat?

Publicerad:
2019-10-10

Skrivet av:
Emma H.

Hur påverkar dina besökare din ranking i Googles sökresultat?

Har du hört talas om RankBrain?
RankBrain är ett system som mäter hur användarna av Google interagerar med de sökresultat som Google visar upp. Systemet rankar sökresultaten utifrån användarnas interaktioner.

Google har tidigare meddelat att RankBrain är deras tredje viktigaste faktor när de rankar sökresultat. Vi tar en paus och låter det sjunka in.
Vi kan förutsätta att något så stort som den tredje viktigaste faktorn bör ha en betydande roll i hur din webbplats visas i träfflistorna. För att medvetet kunna påverka just detta krävs det först att vi förstår hur RankBrain egentligen fungerar. Det kanske låter avancerat och svårgreppbart…

Hur ska man förstå hur Googles ranking fungerar om den utförs av ett system man sällan hör någonting om? Men i realiteten behöver det inte vara så svårt.

Hur fungerar RankBrain i praktiken?

RankBrain lägger främst sin vikt vid två saker:

  • Procentantalet som klickar på ditt sökresultat
  • Hur länge någon spenderar på din webbsida

Säg att du söker efter "Varför är Svensk Webbhandel den bästa webbyrån?".

Rank brain exempel på träfflista i google

Det tredje resultatet bland träffarna drar genast till sig din uppmärksamhet och du klickar på det. Väl på webbsidan finner du innehållet jättespännande och läser hela artikeln från början till slut. Detta kommer RankBrain att lägga märka till. Det är därför troligt att den kommer att låta sökresultatet du just klickade på, klättra högre upp bland sökresultaten.

Rank brain exempel på träfflista i google

Nästa gång väljer du istället att klicka på det översta sökresultatet. Väl på sidan inser du att det inte alls är vad du letar efter. Så du lämnar sidan ganska direkt, utan att lägga någon extra energi på att ta till dig innehållet. Väl tillbaka i träfflistan väljer du istället ett annat alternativ att läsa om. Om tillräckligt många människor reagerar på samma sätt som dig kommer RankBrain även att lägga märke till detta och således skicka sökresultatet längre ner på träfflistorna.

Rank brain exempel på träfflista i google

Vad betyder RankBrain för mig och min webbplats?

RankBrain har i vårt tidigare exempel alltså tagit hänsyn till dessa två faktorer.

  • Procentantalet som klickat på länken i träfflistan
  • Tiden besökaren spenderat på webbsidan.

Google har själv förklarat att RankBrain bland annat innehåller en algoritm som gör att webbsidor ibland rankas högre än vad de egentligen bör. Om webbsidan då får ett högre procentantal klick än vad som är normalt, kommer RankBrain använda den informationen för att ge den specifika sidan en permanent "rankingboost". Om ingen klickar på webbsidans länk är det däremot en indikation på att webbsidan inte bör ligga kvar i den höga rankingen.

En undersökning som SearchMetrics utfört visar att den genomsnittliga tiden besökarna spenderar på ett topp 10 resultat i Googles söklistor, är 3 minuter och 10 sekunder. Ta en extra funderare på det. 3 minuter och 10 sekunder. Google utgår självklart från den tanken att om du gillar en webbsidas innehåll, kommer du att spendera längre tid på den.

Vad innebär det för min webbsida?

Är ditt innehåll tillräckligt informativt och relevant för att dina organiska besökare ska spendera mer än 3 minuter på din webbsida? Om svaret är nej så är det dags att tänka om för att tillhandahålla det material som får dina besökare att hänga kvar längre.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp