Hur hittar jag rätt webbhandelsplattform? Skillnaden på B2B / B2C

Publicerad:
2020-06-25

Skrivet av:
Malin S. & Emma H.

Hur hittar jag rätt webbhandelsplattform? Skillnaden på B2B / B2C


Det finns idag kraftfulla verktyg för dig som söker en webbhandelsplattform där du enkelt kan administrera dina varor och få full utdelning av din försäljning. De funktionella krav du har på en plattform kan dock skilja sig rejält från om du säljer till konsumenter (B2C - Business to consumer) eller till andra säljare och företag (B2B - Business to business).

Om du är en så kallad B2B-företagare och i första hand vänder dig till andra företag, kommer du således att ha annorlunda krav på funktioner än vad en B2C-företagare som säljer direkt till slutkunden.

När det är dags för inköpet av din nya webbhandelsplatform behöver du vara säker på att din webbhandelsleverantör kan nå upp till de krav och behov som du har. Du vill säkerställa att du får tillgång till alla de funktioner du behöver, utan att betala för mer än du egentligen kommer att nyttja. Men i det stora, och ständigt växande, utbudet av webbhandelsplattformar kan det ibland vara svårt att hitta rätt. Så hur kan du då vara säker på att du väljer rätt webbhandelsplattform för dig?

Den tänkta kundresan - En bra utgångspunkt

Vilka är dina kunder och hur beter sig dessa kunder när det är dags att söka information och produkter? Det är två av de första frågorna du bör ställa dig. När du vet vilka behov dina kunder har, är det lättare att ställa kraven på din blivande webbhandelsleverantör.

Så vilka är dina kunder? Är dina kunder företagare, privatpersoner eller båda delarna? Om dina kunder i första hand är privatpersoner behöver du en B2C-lösning men är dina kunder företagare behöver du en B2B-lösning. Är dina kunder både privatpersoner och företagare behöver du en webbutik som kan kombinera styrkorna av en B2C- och B2B-lösning.

Skillnad mellan B2B & B2C

Skillnaderna mellan B2B och B2C

Det finns stora likheter i många webbhandelslösningar och de grundläggande webbhandelsfunktionerna skiljer sig ibland inte så mycket åt, oavsett vilken typ av lösning du tittar på. Men det finns stora skillnader som kan vara bra att ta ställning till i ditt val av webbhandelsplattform.

Som B2C-företag vill man ha funktioner som kan hantera många snabba transaktioner jämfört med en B2B-lösning som ställer högre krav på fler avancerade funktioner för att kunna göra anpassade kundunika transaktioner. 

Exempel på funktioner som är vanligt förekommande i en B2B-butik men som man kanske inte hittar eller behöver utnyttja i en B2C-lösning är:

  • Kundunika prislistor baserad på kundtyp
  • Avancerad produktinformation
  • Paketprodukter
  • PunchOut & Katalogfunktioner
  • Kundunika produktkataloger
  • Utökat stöd för internationell webbhandel (Valuta, språkstöd osv.)
  • Utökade betalsätt
  • Utökad funktionalitet i kassa/checkout
  • Attesteringsfunktioner
  • Kundunik design
  • Utökade leveransalternativ
  • Stabila integrationer mot externa system
  • Utvecklingsmöjligheter
  • Stödinnehåll
  • Avancerade attribut
  • Prestanda
  • Gemensamma varukorgar
  • Budgetflöden
  • Kredit- & faktureringsgränser
  • Utländsk moms, skatt och frakt

Skillnaden mellan B2B & B2C

 

Men B2C då? Vad behöver du?

En B2C-lösning ställer sällan samma krav som en B2B-lösning då det vanligen rör sig om direkta transaktioner till en slutkund. Det gör att man inte har samma behov av en lika komplex hantering av produkter och kunder som betalnings- och leveransalternativ.
Istället är den optimala lösningen för B2C oftast ett antal automatiserade flöden av produkter, orderinmatning osv. Flöden som kan kräva en stabil extern integration eller hanteras direkt i administrationsgränssnittet.

Webbhandelslösningar med flexibla integrationer

Hos Svensk Webbhandel erbjuder vi webbplattformar med stabila och flexibla integrationer mot Pyramid Business Studio, Visma Administration, Briljant affärssystem, Fortnox och givetvis även fristående plattformar utan koppling till något externt ekonomi- och affärssystem. 

Många B2C-lösningar lovar idag B2B-funktionalitet utan att kunna leva upp till de krav som i verkligheten ställs på en webbhandelsplattform framtagen för B2B. Det grymma med våra lösningar på Svensk Webbhandel är att du kan välja vad du behöver. Det innebär att även du med behov från både B2B- och B2C-lösningar kan finna lösningar med de funktioner som just du behöver. 

Hitta din E-handelslösning

Så vad behöver just du? Oavsett om man känner sin kund och dennes behov eller inte, så vet vi att det ibland kan vara svårt att veta vad man egentligen söker för funktioner i sin webbhandelsplattform. Men lugn, vi hjälper dig. När du bokar in ett möte med oss tittar vi tillsammans igenom din kundgrupp och deras behov. Om du inte redan vet exakt vad du vill ha och behöver, presenterar vi förslag på funktioner och lösningar vi ser att skulle gagna dig och din verksamhet. 

Vi vill gärna visa vilka möjligheter och funktioner du kan förvänta dig av en webbhandelsplattform från oss på Svensk Webbhandel. Därför bokar vi gärna in en demo där vi tillsammans går igenom systemet och för en dialog omkring vilka funktioner och lösningar som skulle styrka din verksamhet. 

Kontakta oss för att boka en demo.

 

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp