Hur din webbutik kan stärka din fysiska handel

Publicerad:
2019-01-01

Skrivet av:
Emma H.

Hur din webbutik kan stärka din fysiska handel

Webbhandel och handel som stärker varandra

En vanlig missuppfattning om webbhandel och fysisk handel är att det måste vara det ena eller det andra. Men visste du att din webbutik faktiskt kan stärka din fysiska handel? Nedan listar vi tre sätt som din webbutik kan stärka din fysiska butik på.

1. Sudda ut de geografiska gränserna

Med en webbutik kan du enkelt nå ut till fler geografiska områden än den plats där din fysiska butik ligger. På det viset undviker du situationer som innefattar lokaler och lokalkostnader, lokal personal osv. Från platsen i din fysiska butik kan du sälja över hela världen och fortfarande ta emot kunder på plats.

Webbhandel ger dig alltså möjligheten att expandera din verksamhet utan att fysiskt flytta dig och dina produkter.

2. Förhöjd kundupplevelsen och tillgänglighet

I dagens snabba samhälle förväntar sig konsumenten att det mesta den behöver finns ett klick bort. När du kan erbjuda dina kunder möjlighet att beställa dina produkter från bekvämligheten av deras hem, 24 timmar om dygnet. För din verksamhet kommer ju faktiskt alltid vara öppen för order, även om din fysiska butik är stängd. Du möter kunderna på deras villkor och förhöjer därmed kundupplevelsen. Det gör att du kommer snappa upp de potentiella kunder som annars riskerar att hamna hos dina konkurrenter online.

3. Driv trafik till din webbutik och fysiska butik

I och med din ökade närvaro online, har du plötsligt möjligheten att klättra i sökmotorernas listor. Samtidigt som kunder från hela världen kan hitta in i din webbutik via en enkel sökning, så ökar också exponeringen av din fysiska butik. Kunder som uppskattar möjligheten att se och känna på produkten och inte visste om din fysiska butik kan hitta den via din webbutik. Således kan trafiken som via sökmotorerna leder till din webbutik också driva trafik till din fysiska butik.

Inte det ena eller det andra

När det kommer till webbhandel och handel, så gäller det inte längre det ena eller det andra. Har du en mindre lokal verksamhet kan webbhandel stärka till den punkten där du blir mindre beroende av att kunderna fysiskt knackar på dörren varje dag.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp