Hofors Elverk

Publicerad:
2019-06-27

Skrivet av:
Emma H.

Hofors Elverk

Tillbaka till bloggen

En av de roligaste sakerna vi på SWH vet, är när vi får chansen att göra en ordentlig uppfräschning åt en kund. Hofors Elverk gav oss möjligheten att göra just detta, när de bestämde sig för att göra ett hel-lyft av sin gamla webbsida.

Vad gör Hofors Elverk?

När du köper el-energi via din el-leverantör så distribuerar Hofors Elverk det via sitt nät. De underhåller och förnyar nätet kontinuerligt med sin egen personal och ser dagligen till att ca 6 700 kunder får leverans av el. Hofors Elverk utför även vissa entrepenaduppgifter, som att exempelvis sköta om gatubelysningen på Hofors Kommuns vägar.

Vad ville Hofors Elverk?

Hofors Elverk ville omdesigna och omstrukturera sin nuvarande webbsida för att bättre motsvara kundernas förväntan och krav. De ville flytta sin fokus till lättillgänglig information, där kunden enkelt fick svar på sina frågor. Målet för webbsidan var att skapa en förlängning av kundtjänsten som sträckte sig hela vägen ut på webben och genast gav kunden relevant och förståelig information och svar.

Vad gjorde vi?

Tillsammans med Hofors Elverk tog vi fram en plan för vad vi ville uppnå med den nya webbsidan. Vi på SWH sammanställde sedan ett förslag i en så kallade wireframe (klickbar dummy) över hur webbsidan skulle kunna vara uppbyggd.

Det gjorde vi genom att ställa oss en enkel fråga; Vad vill kunden med sitt besök?

I nära samarbete med Hofors Elverk kartlade vi de vanligaste frågor som elverkets kunder brukar framföra. Sedan synliggjorde vi svaret på dessa frågor redan på startsidan. Målet blev att skapa en dialog mellan kunden och webbsidan och därmed presentera kunden möjligheten att ställa en fråga direkt på webben, eller ge kunden ett omedelbart gensvar på en fråga de ännu inte ens ställt.

Med direkta frågor och svar som: ”Hej, vad kan vi hjälpa dig med?” och ”Jag vill…” skapade vi en webbsida som för en direkt dialog med kunden. Detta redan innan kunden kommit i närheten av kontakt-/kundtjänstinformation.

Hofors Elverk Sitevision

Vi lade fokus på sökfunktionen och implementerade också ett gäng smarta funktioner, som ett informerande nyhets-/artikelarkiv, vanliga frågor, driftinformation och passade såklart också på att mobilanpassa webbsidan.

Den nya webbsidan utvecklade vi i innehållshanteraren SiteVision, både för att Hofors Elverks tidigare webbsida använde sig av detta CMS, men också för att vi på Svensk Webbhandel älskar SiteVision!

Hofors Elverk startsida:
Hofors elverk startsida ny webbdesign 2019 sitevision

Besök Hofors Elverk här.

Tillbaka till bloggen