Hjärta för Hofors webb

Publicerad:
2019-08-16

Skrivet av:
Emma H.

Hjärta för Hofors webb

Tillbaka till bloggen

En av de roliga sakerna som kommer med att jobba med webb, är att vi på Svensk Webbhandel får arbeta med kunder över hela Sverige (och ibland även utanför Sverige). Det ligger oss dock lite extra varmt om hjärtat, när vi får hjälpa de lokalt nära oss att växa på webben. Det var också precis vad vi fick göra 2016 när Hofors Kommun behövde en modern webbplats.

Vad var uppdraget?

2016 var det dags för Hofors Kommun att se över sin närvaro på webben. Deras webbplats hade hamnat på efterkälken och behövde en renovering av innehåll och utseende. Vi på Svensk Webbhandel var glada när vi fick uppdraget att ta fram en ny design och struktur som skulle kännas tidsenlig och hållbar.

Vad gjorde vi?

Efter flera möten med Hofors Kommun där behov, förutsättningar och önskemål kartlades, var det dags för oss att sätta igång. Med utgångspunkt i Hofors Kommuns nya grafiska riktlinjer, hade vi en tydlig bild om vilka färger vi på Svensk Webbhandel hade att förhålla oss till. Efter ett djupdyk i Google Analytics hade vi snart också en tydlig bild av var den dåvarande webbplatsens fallgropar fanns och vad besökarna verkade vara ute efter. Vi valde därför att lägga stort fokus på besökarens avsikter. Målet var att snabbt leda besökaren till korrekt och väsentlig information och i bästa fall förutspå vad besökaren faktiskt letade efter redan på startsidan.

För Hofors Kommun presenterade vi en strukturerad och modern design. I och med att webbplatsen skulle byggas i SiteVision, valde vi följaktligen att lägga stort fokus på SiteVisions grymma sökfunktion. Vi visade också möjligheten att tillhandahålla besökaren med direkta sökalternativ i form av ”mest sökta” länkar. Därtill skapade vi upp puffar som skulle leda besökaren direkt in på relevanta kategorier och undersidor. Med hjälp av SiteVisions smidiga arkiv-modul, skapade vi ett nyhetsarkiv som visade de senaste nyheterna både på startsidan och undersidor. Det för att ge Hofors Kommun möjligheten till att hålla en kontinuerlig dialog med sina besökare, kring vad som skedde i kommunen. I samma anda valde vi också att på webbplatsens undersidor ge möjligheten att lägga till relevanta bilder och bildspel. Det kändes viktigt att informationen som presenterades inte blev för tung, ogripbar och opersonlig. Webbplatsens bildspråk blev därför en viktig komponent för att skapa en balans i innehållet.

Det kändes också viktigt, både för Hofors Kommun och för oss på Svensk Webbhandel, att besökaren aldrig behövde känna sig vilsen eller förvirrad under sin vistelse på webbplatsen. Därför lade vi mycket fokus på att skapa en strukturerad och välorganiserad navigation, med tydliga markeringar för vart besökaren befann sig på webbplatsen.

Medan vi på Svensk Webbhandel arbetade med att sätta upp den nya webbplatsen i SiteVisions suveräna CMS, inledde Hofors Kommun arbetet med att sortera bort gamla texter och bilder, skriva om och lägga till. Allt för att hela webbplatsen skulle hänga med och uppdateras i förvandlingen.

De sista piffarna lades givetvis i form av en mobilanpassning och därefter var det bara att köra på. Arbetet med den nya webbplatsen var ett roligt projekt vi kände att var meningsfullt både för oss, kommunen och kommuninvånarna.

Besök Hofors Kommuns webbplats

Tillbaka till bloggen