En bra webbsida – Hur gör man?

Publicerad:
2019-11-07

Skrivet av:
Malin S.

En bra webbsida – Hur gör man?

I grund och botten vill ju alla ha en bra och snygg hemsida, gärna en riktigt cool och snygg med häftiga funktioner som stärker ditt varumärke och bidrar till nya affärer och intäkter.
Men vad är det som gör en bra hemsida till just en BRA hemsida?

SYFTE – Vad vill du med din webbsida?

En snygg webbdesign är inte alltid synonymt med en framgångsrik webbsida. Vet man inte vad man vill uppnå med webbsidan är det ju svårt att både veta och mäta om den är framgångsrik eller inte. Fundera på vad du vill med din webbsida. Om du fick precis vad du ville, vad skulle din webbsida uppnå? Försök sedan att styra dina besökare dit du vill.

Anpassa webbsidan för din målgrupp

MÅLGRUPP – Vem ska använda din webbsida?

Det är dina besökare som avgör om din webbsida är bra eller inte. Ta hand om dina besökare på deras villkor och anpassa din webbsida efter din målgrupps behov så att de, i första hand, kan nyttja de funktioner och hitta den information du har på din webbsida.

TYDLIGHET – Hur hittar du den enkla vägen?

8 av 10 tycker att det viktigaste med utformningen av en webbsida, är att det är lätt att hitta det man letar efter. Du behöver därför snabbt berätta vad din sida är till för, vad du gör och vad dina besökare får ut av att utnyttja dina tjänster, produkter eller erbjudanden. Skapa en enkel och lättförståelig navigation och gör inte webbsidan mer komplicerad än vad den behöver vara.

Håll din webbsida enkel

VISUELLT – Vilken känsla vill du förmedla?

Visste du att din webbsida har mindre än 3 sekunder på sig att skapa ett intryck. Så fort går det för dina besökare att bestämma sig om de gillar din sida eller inte. Därför är det grafiska, dvs bilder, färger och former viktigt för att skapa den känsla du vill att din webbsida ska förmedla. En enhetlig webbdesign gör även att du framstår som mer seriös och får dina besökare att känna sig tryggare.

HIERARKI – Är allt lika viktigt?

Det viktigaste du har att säga bör alltid komma först. Fokusera gärna på dina rubriker. Se till att de talar om vad du gör, gärna så att ett barn skulle förstå. Beskriv resultatet och dina fördelar hellre än funktioner och försök att hålla nere texten till 10 ord.
Ha inte för många olika undersidor. Snittbesökaren besöker ca 3 sidor/besök, så se till att ha färre sidor men att de innehåller den värdefulla information du vill förmedla.
Försök att strukturera din information så att du kan gruppera innehåll som hör ihop. Det gör det lättare för dina besökare att hitta vad man söker och ha ytterligare information lättillgängligt för den som vill läsa mer.

Gör ditt innehåll lättillgängligt

INTRESSE – Stannar din besökare på webbsidan?

Har din besökare bestämt sig för att stanna bör du se till att du har tillräckligt med information för att behålla dennes intresse. Men mindre kan oftast vara mer värt. Undvik att ha för långa textstycken utan tydliga rubriker och dela gärna upp dina sidor i sektioner med bilder. Och glöm inte bort att skriva dina informationstexter så att din målgrupp förstår vad du vill förmedla.
Vill du omvandla dina besökare till kunder så det gäller det ju att tala om vad som gör dig unik och varför besökaren ska välja just dig och dina tjänster eller produkter.

HÄNDELSER – Vad händer sen?

Gör det enkelt för din besökare att veta vad nästa steg är. Lägg till en knapp eller textlänk som tydligt talar om vad du vill att han/hon ska göra på din webbsida. Med en tydlig Call-to-Action (CTA) leder du enklare dina besökare mot de mål du har med webbsidan.

RESURSER – Hur mycket tid har du?

Tänk på att inte skapa en webbdesign med funktioner som kräver ständiga uppdateringar om du inte ha tid att uppdatera. Nyheter, blogg och erbjudanden i all ära men är det inte relevant och hålls uppdaterat gör det oftare dig en otjänst än tjänar sitt syfte.

Se till att allting fungerar på alla enheter

FUNKTION– Har du en användarvänlig upplevelse?

Idag använder över 90% av webbanvändarna Internet på mobiltelefonen så det kan vara värt att lägga lite extra tid på att se till att din responsiva webbsida inte bara fungerar, utan att den fungerar bra på alla mobila enheter och upplösningar. 
Se även till så ditt informationsmaterial såsom bilder etc. är anpassade för webben, detta för att undvika onödigt långa laddtider av din webbsida. Läs mer om webbanpassning av bilder här. 

Det går alltid trender i webbdesign och det som funkade och ansågs som standard för några år sedan kanske inte alls fungerar lika bra idag. Både teknik och utveckling går ständigt framåt och ställer nya krav för att hänga med på webben. Det gäller bara att bestämma sig om man vill hänga med eller inte?

Men det är inte detta som i slutändan avgör om din webbsida är framgångsrik eller inte. Det är att dina besökare hittar vad de söker och att de förstår vad du vill säga.

Hör av dig till oss på Svensk Webbhandel så kan vi hjälpa dig!

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp