E-handeln har aldrig sett ljusare ut

Publicerad:
2021-04-28

Skrivet av:
Samuel R.

E-handeln har aldrig sett ljusare ut

Under 2020 förändrades tillvaron på webben väldigt hastigt på grund av pandemin. Allt fler har varit tvungna att stanna hemma, och därav behövt vända sig till e-handeln för sina produkter. Faktum är att restriktionerna som kommit till på grund av pandemin kan ha stärkt e-handeln mer än någonsin tidigare.

 

Enligt Nets rapport om svensk E-handel ökade den totala konsumtionen av fysiska produkter inhandlade på webben kraftigt under 2020. Det innefattar alltså mat, livsmedel och hälsoprodukter. Alltså sådant som nästan alla, främst många äldre, är i konstant behov av. Därav har dessa konsumenter funnit behovet att behöva lära sig handla via internet mer under 2020, och e-handeln har fått ta större plats i vardagen.

 

För tjänster som resor, biljetter till digitala event och liknande har dock siffrorna minskat (Nets, 2020). Medfört restriktionerna har det blivit allt normalare att delta i affärsmöten och sociala event via videoinspelning istället. Logiskt nog har tjänster som streaming och ljudböcker istället ökat drastiskt under 2020.

 

Videomöten över datorskärmar har också behövt normaliseras allt mer för de flesta arbetsrollerna under pandemin. Det har bevisats många möjligheter kring distansarbete på många arbetsplatser, och på så vis har det påskyndats en mer digitalt anpassad arbetsmarknad under 2020 och framåt.

 

Medfört denna ökning av produkter och tjänster inköpta via e-handeln under pandemin, är det lätt att också tänka sig att siffrorna för e-handeln kommer att sjunka när konsumenter väl får handla som vanligt i fysiska butiker igen. Men med tanke på hur långsamt konsumentbeteende vanligtvis ändrar sig, så kommer nog e-handeln att kvarstå på den här altituden som 2020 satte den på.

 

Möjligtvis har prestationen på e-handeln också under pandemin lärt oss hur väl det går att använda distansen till att stärka de fysiska butikerna (Nets, 2020). Att interagera fysiska event med sändningar på webben för högre tillgänglighet är något som pandemins restriktioner har lärt oss är möjligt, och videomöten från hemmet kan effektivt äga rum i utbyte mot långa affärsresor.

 

Källa: https://info.nets.se/svensk-ehandel-2020


 

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp