5 vanliga misstag i webbutiken och hur du undviker dem

Publicerad:
2019-03-06

Skrivet av:
Emma H.

5 vanliga misstag i webbutiken och hur du undviker dem

Balansen mellan kreativitet och användarvänlighet

Det är dags för en ny webbutik. Du är exalterad. Din webbyrå är exalterad. Ni har båda en känsla av att, det här, det kommer att bli bra! Men ändå är det lätt att falla i de små fallgroparna, där färg, funktionalitet och form plötsligt går från att sticka ut i mängden, till att bli en fallgrop som slukar potentiella beställningar från din webbutik.

Men hur ska man egentligen veta när gränsen går mellan innovativ och oschysst användarvänlighet? Vi listar 5 vanliga misstag och hur du undviker dem i din webbutik.

1. Duplicerade produktbeskrivningar


Problem:
Duplicerade produktbeskrivningar kan uppstå om dina texter finns på andra webbsidor. Det kan vara allt från att du använder samma produktbeskrivningar på flertal produkter, eller att du återanvänder texter från en leverantör. Det kan resultera att din webbutik inte dyker upp i Googles sökresultat och besökarna backar ur på produktdetaljsidan.

Lösning: Ingen kan dina produkter och kunder så bra som du. Utgå från vad dina kunder behöver veta om produkten och skriv gedigna produktbeskrivningar med nyckelord du tror dina potentiella kunder söker efter. Kopiera inte textstycken från eventuella återförsäljare eller leverantörer.

2. Vilseledande färgval


Problem:
Vilseledande färgval är val som får dina kunder att tro att ett objekt är någonting det egentligen inte är. Det kan handla om att använda samma färg bakom ett pris som du använder på en köp-knapp. Kunden blir osäker på vad som är en knapp och vad som är en text och plötsligt blir det enkelt att missa val som borde vara uppenbara.

Lösning: Var nogrann i din indelning av text, knappar och länkar. Särskilj med hjälp av färg och form vilka knappar som gör vad och använd avvikande färger och/eller former på länkar och knappar som ska leda kunden till köp.

3. Dolda kontaktuppgifter


Problem:
Att ha en enkel väg till kontakt mellan dig och dina kunder handlar om trygghet för kunden. Problem uppstår när dina kunder har svårt att hitta dina kontaktuppgifter och således backar ur innan köpet är genomfört.

Lösning: Lägg dina kontaktuppgifter på platser som är enkelt för kunden att hitta. Kontaktuppgifterna (eller länken till kontaktuppgifterna) ska vara synliga på alla sidor. Sidfot eller sidhuvud är optimala platser att placera kontaktuppgifter, då det är där kunden i första hand tittar.

4. Komplicerat kassaflöde


Problem:
Ju längre och mer komplicerat ditt kassaflöde är, desto större är risken att kunden backar ur innan köpet är genomfört. En indikation på att detta sker i just din webbutik kan vara att många av dina kunder går till kassan, men lämnar den innan köpet är genomfört.

Lösning: Bygg om kassaflödet till att innehålla så få klick som möjligt. Den ideala lösningen består av en sida där kunden kan granska sina val och ange kund och betalinformation, för att sedan klicka på en knapp för att genomföra sitt köp.

5. Krav på kundinloggning


Problem:
I direkt relation till punkt 4. så är krav på en kundinloggning och/eller skapandet av ett användarkonto ännu ett hinder som du presenterar dina kunder med. Här gäller det att väga vinst mot förlust. Vad är egentligen vinsten med att tvinga dina kunder att logga in för att genomföra en order, och är denna vinst mer värd än de order du riskerar att förlora på vägen?

Lösning: Släpp tvånget och låt kunderna lägga sina order, oavsett om de har registrerat ett användarkonto eller inte.

Till bloggen

Hör av dig så skapar vi någonting tillsammans!

Upp